2023. október 14., szombat

megrengeti a kis világom (durva tldr)

long story short, 13 éve, amikor a nemmüködésem már nagyon nagy krízisbe torkollott, megkaptam a diagnózist.

azt mondták, ez ez, és hogy ez mindent magyaráz,

és elolvastam, mi az az ez, és úgy éreztem, számomra is magyaráz mindent, minden addig érthetetlen dolognak tudott neve lenni benne, rendszerbe pakolva.

emlékszem a relevációra, a boldogságra, hogy ez akkor egy létező dolog, mindenre van-lesz magyarázat, nem vagyok mégse én a helikopter... no es hogy akkor ezzel mostmár tudunk mit kezdeni..


namost. én 13 éve ennek a diagnak a fogalmi keretein belül gondolkodom magamról. mindig minden felmerülő dologra ezen belül kerestem a magyarázatot, mindent ebben feleltettem meg valaminek.

érthető módon, hiszen volt egy szilárd tudásom arról, hogy ez az egyetlen fogalmi keret, ami az én dolgaimat magyarázza, magyarázhatja.

az összes szakemberrel, akinél voltam, ugyanezt tettük.

szavakat kerestünk jelenségekre, és nem volt ez ellen semmi kifogásom.


mostanáig.

ugyanis kiderült, hogy egy csomó minden, ami velem van, amit megélek, lehet más is, megfeleltethető lehet más dolgoknak, szavaknak egy másik fogalmi keretben.


aminek a létezeséről eddig nem tudtam.


no és amúgy marhára nem mindegy.


marhára nem mindegy hogy patológiás hasítás meg disszociáció, vagy csak normál adhd-s idegrendszeri működések.

nem mindegy, hogy énállapotváltások miatti nem emlékezés, vagy out of sight out of mind adhd-s előhívási gondok.

hogy érzelmi labilitás miatti random mászkálások, vagy adhd-s impulzivitásos mehetnék-érzés, amikor címkét, megnevezést keresünk ugyanarra a diffúz feszültség-érzetre, ami a motorvanas.ggemben végkifejlethez vezet.

hogy üresség, vagy pont hogy a túl sok, túl zsizsgő-kavargó gondolat miatti semmire se tudok fókuszálni, szoval végülis semmi megragadható sincs ott, de borzasztó nehéz állapot.

hogy elidegenedő védelmező mód (vagy mi is volt) vagy csak idegrendszeri túlingerlődés meg figyelmi képtelenség, hogy ugy erzem, nem tudok kapcsolodni, jelen lenni, meg ilyenek, ...

hogy önszabotázs meg hárítás, vagy a vegrehato-funkciok elegtelen működése.

hogy személyiségzavaros 'nem találom a helyem a munka világában', meg felelősseghárító gyerekmódos működés, vagy az adhd-s tünetek miatti érthető valódi nehézségek. 

hogy "önbántalmazó" meg érzelmi labilitásos meg regresszív nemevés, vagy a mezei élettani stresszreakció mellett sokszor sima emlékezeti, szervező-készséges elégtelenségek .. 

stbstb, na, értitek.


ugy érzem, ez konkrétan megrengette most a kis világom.

ez a rádöbbenés, hogy amúgy van egy alternatív magyarázat annyi mindenemre. hogy lehetett volna, lehetne sokkal komplexebben is gondolkodni ezekről.


attól még lehet mégis az első diag a jó, vagy lehet, hogy párhuzamosan fut a kettő, (vagy ki tudja, miről nem tudok még, keserű haha),

de nagyon, nagyon úgy érzem, vakon, tévedesben voltam eddig, és lehet, hogy én magam is félreértettem, félremagyaráztam a dolgokat.

mert nem volt esélyem ténylegesen megismerni, mi van. 



szóval egyszerűen minden megkérdőjeleződött most.


......

meg amúgy az se mindegy, 

hogy valami az első diag szerinti érzelmi túlreagálás, vagy bántalmazó kapcsolatban való működési sajátosság meg érthető kiakadások, meg simán rossz kötődési minták.

hogy a düh gyermekinek és patológiásnak lesz címkézve, vagy amúgy mind szoktunk akár ennyire is kiakadni és akár átmenetileg  regrediálni is közben.

hogy patológiás belemagyarázás es túlreagálás, vagy tök jogos felháborodás és hazárhúzás(i kiserlet).

hogy abnormális összeférhetetlenség és ítélkezés a beszámoló arról, hogy milyen gáz kollégák is léteznek, vagy amúgy több száz ember közt tök természetes, hogy van 3-4 hülye, és nem diagos patológiás torzitás ez az információ.

hogy egy fontos és jó barát pozitiv leirása idealizálás, vagy csak abban a formában, ahogy érintkezünk a harmincas éveinkben, élethelyzetünkben, nem találkozunk egymás olyan rosszabb tulajdonságaival, ami zavaró volna, ill szuperügyin asszertíven és empatikusan kommunikálunk...

hogy túlzó, gyermekien, önállótlanul szimbiotikus vágyak, vagy valódi, jogos párkapcsolati igények.

hogy valid-e bizonyos helyzetekben átmenetileg gyermeki szintű félelmeket megélni meg beszűkülni, pl sose lesz senkim, nem akarok egyedül maradni, nem fogok boldogulni?

hogy mikor nyomorultul érzem magam, az személyiségzavarosan túlzó-e, vagy idegrendszeri tünetek és valodi élethelyzeti (akár halmozott) k.o. helyzetek összeadódó, logikus következménye, erthetően nehezített, akár szituatív kapaszkodóhiánnyal.



és az én diagom pont olyan diag, hogy ha tudjuk, hogy valakinek az van,

akkor tudjuk, hogy sanszosan patológiás szinten dühös meg torzít meg idealizál meg igényel meg szenved,

és ezt maga a diaggal élő is tudja, és el is fogadja, illetve bizonytalanság esetén maga is előhúzza a "szakmai kalapból", mint iránymutatást.


főleg, ha tudja, hogy valamiért ténylegesen nem működnek az életben a dolgai. és úgy tudja, hogy ez az egyetlen lehetséges valid magyarázó csomag.

és egész életében gondja volt a belső iránytűjével, mert félrekalibráló, érvénytelenitő, gaslightingoló közegből jött, és oda is keverte magát ujra meg újra.

de és közben az egyik kiemelt hosszútávú fix terápiás célja pont az, hogy megtanulja nem reflexesen ketsegbevonni a saját megéleseit, erzeseit, szükségleteit...

párhuzamosan azzal, hogy évtizedes papirja van arról, hogy amúgy az ertelmezesei, erzesei elvileg torzítanak.

miközben több éve futtatja meg a helyzetertelmezeseit az epp elerhető szobajöhető másoknál valóságchecking celjából, es igazából azt szokta visszakapni, hogy jól, sőt, sokszor tűpontosan látja a kerdőjeles dolgokat... szóval belegondolva nem áll össze.

mi van, ha maga az eredeti diag is már önmagában érvénytelenít?

ahh, nem tudom, érthető-e, de ez most nekem nagyon is valid kérdésfeltevés...



ja, mert amúgy, surprise;


azzal szembesültem, ahogy olvasgattam mind2őről, hogy azoknál a dolgoknál, ami nekem tutira megvan az eredeti diagomból, pont lehet adhd is a magyarázat. az ilyen önsértő, meg másokat bántó, stb dolgok meg pont sose voltak rám igazak, de hát nem akadtunk fenn ezen, ugye, minden olyandiagos egyéni mintázatot tud mutatni, meg spektrum, meg stb.


éss azzal is szembesültem, most, hogy mind egy szép nagy, eredeti diagos fészbukcsopiban, mind egy adhd-s csopiban is tag vagyok,

hogy előbbiből döbbenetesen semmit nem tudok magamra vonatkoztatni, se megéléseket, se problémákat, se működéseket, de tényleg semmitse,

utóbbiból meg stabilan rengeteg mindent.

ez pedig azért egy naaagy wtf.

2 megjegyzés:

  1. Én írtam aszept 28, okt 5 posztjaidhoz a kommenteket, és sajnálom, hogy összecsapva írtam, tartok tőle, hogy egy része megbánthatott. De nem annak az érvényességét szerettem volna megkérdőjelezni, hogy szeretnél válaszokat kapni, inkább az az aggodalom szólt belőlem, hogy ha nem jön össze a kivizsgálás emiatt a szakember miatt, aki nem hallott-hallgatott meg jól, akkor elveszted a reményt, hogy lehet valamit tenni. De nem fogalmaztam meg jól, lehet, hogy inkább okoskodó lett, szóval sajnálom, ha megbántottalak. Szerintem az érzelmi támasz nagyon fontos, akárhogy is alakul, ezt mindenki megérdemli, aki szenved, ezt akartam igazán hangsúlyozni. Azt is fontos tisztázni, hogy nagyon érdeklődő laikusként írok, van egy pszichológus barátnőm, akivel szoktunk beszélgetni, jártam én is sokat terápiába, de emellett lehet, hogy nem mindent tudok jól. Szóval ne kinyilatkoztatásnak vedd, amiket írok. (És sry, hogy mindig elfelejtem aláírni,ez az én figyelmetlenségem. :D) De azt akartam mondani, hogy szerintem minden diagnózis nagyon kétélű fegyver - sokat segíthet, ha ad egy keretet, ami segít gondolkodni magadról, de egyszerre be is zár egy dobozba, miközben annyifélék vagyunk, ahányan élünk ezen a bolygón, annyiféle idegrendszerrel és környezeti hatással. Tehát az tök valid, ha a legjobb kezelés reményében keresed a legpontosabb diagnózist, de bármi is legyen az, szerintem az egyik legfontosabb (nem mintha nekem mindig menne), hogy akármi is a címke valamelyik működéseden,ami szenvedést okoz számodra, tudj együttérzéssel fordulni magad felé. Olyan szívbe markoló volt olvasni azt a bejegyzést, amiben azt írtad, hogy kevesebb vagy, mint mások, miközben én ezt annyira nem gondolom! Mindannyiunknak ezer dolog van, ami nem megy, és ha mondjuk elképzeled, hogy egy barátod pontannyira és pont azoktól a dolgoktól szenved, amiktől te, akkor róla gondolnád,hogy hát igen, kevesebb, mint mások? Amiket a személyiségzavarról írtál, azok között tényleg van több csúnya címke, és biztos creusának is igaza van abban, hogy sokan vannak rossz szakemberek, akik kifejezetten előítéletesek (én ebbe nem látok bele igazán), ami szörnyű. De érzek olyat abban, amiket írsz, hogy az ADHD idegrendszeri dolog, tehát olyan, mint egy klasszikus testi betegség, tehát egyértelmű, hogy nem vagy miatta hibáztatható, a személyiségzavarért pedig azért lehet magad szégyellni, mert az "lelki dolog", ott te "csinálod" a személyiségzavarosan túlzó rosszullétet, a te hibád, ha nem tudsz rajta változtatni, vagy nem is tudom. Vagy nincs egy ilyen oldala ennek benned? Közben pedig amennyire tudom, a személyiségzavarok mögött általában komoly traumák vannak, sokszor a gyerekkorból, amik pedig bizonyítottan szintén teljesen átalakítják az idegrendszeri működést, szóval a dolog annyira leválaszthatatlan a testi aspektusáról, mint az ADHD, a barátnőm pont azt magyarázta ezzel kapcsolatban, hogy elvileg a traumaterápiákban is egyre népszerűbbek azok a megközelítések, amik a test felől is közelítenek. (folytköv)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szóval a személyiségzavar diagnózis borzasztó, ha arra használjuk-használod, hogy önmagadat gaslightold (akár a saját gyerekkori élményeid, akár esetleg rossz terápiás élmények hatására, ahol egy terap ezt csinálta :(), vagy mások gaslightoljanak téged, de szerintem egy jó szakember ezt sem használja erre, meg más diagnózist sem. Ha egy lényegi dologra kéne szűkítenem az egész monológomat, az ez lenne, hogy szerintem senki, de senki nem szenved direkt, senki nem választja a szenvedést, ha lát valami számára reális kiutat belőle, és olyan meg pláne nincs, hogy egy érzés nem igazi, vagy nem "jogos", az érzéseink nem az igaz-nemigaz dimenziójában léteznek, egyszerűen jönnek és mennek, onnantól kezdve, hogy megéreztük őket, valóságosak. Ilyen értelemben lenne jó, ha "mindegy" lenne, hogy melyik diagnózis vonatkozik rád, hogy egyik alapján sem kellene, hogy kevesebbnek érezd magad. Persze a gondolataink kapcsán néha egy kis reality check szerintem mindannyiunknak jól jön, de bízom benne, hogy most már tisztábban fogalmaztam, és egyértelműbb, hogy mit akartam írni. És gondolom, hogy ezeknek egy nagy részét biztos te is tudod, de nekem néha jól szokott esni hasonló dolgokat kívülről is hallani. :)Akárhogy is, tényleg nagyon drukkolok, hogy végül valamilyen formában hasznodra váljon ez a program, és minél több kérdésedre választ kapj, de ahhoz is, hogy találj egy igazán jó terapot, aki támogat ebben a baromi nehéz időszakban, mert abszolút megérdemled. :)

      Juli

      Törlés