2016. március 31., csütörtök

skarlát betű

tudjátok mit? leírom.
van ez a probléma, ez a betegség. amire mindig csak utalgatok, de nem akarom nevén nevezni. na, ez egy óriási teher. globálisan érint mindent, az egész nyavalyás életemet, néha, mikor már nagyon nem bírom, azt kívánom, bár volna rá valami bogyó, amit naponta bekapkodok és megoldja. de nincs.
mondják, szerencsés vagyok, jó prognózisú, könnyű eset.
van rá gyógymód, elvileg, hosszú (értsd sokéves, sőt, évtizedes), kínkeserves kitartó terápia.
(amire jó ideje nincs pénzem, de ettől most tekintsünk el.)


tessék, színt vallottam. ha mostantól majd máshogy néztek rám, ne hibáztassátok magatokat. még a szakemberek se mindig értik meg, miről is szól, ha nem kimondottan ezzel foglalkoznak, volt már, aki győzködött, hogy csak egy címke. (nem.) ugyanúgy megbélyegeznek miatta, előítéletekkel, mint a laikusok. (hadd ne mondjam, mennyire káros gyakorlat ez, amúgy.)

a lényeg, hogy ez egy stigma.

ugyanakkor nekem a napi valóságom, a megoldandó feladatom, valami, ami akkor is van, ha próbálok nem tudomást venni róla.
valami, amit egyedül cipelek, és még csak beszélni sem lehet róla senkinek, senkivel. különösen, mióta a barátnőmmel (egyben sorstársammal) összevesztünk (pont emiatt amúgy, mert rendre mások orrára kötötte, rólam, amihez nincs joga még neki sem). a családom úgy tesz, mintha nem lenne. a pasival nem tartunk ott, hogy megtanítsam, mizu ezzel. (tudni tudja, értelemszerűen. elvileg elfogadja, gyakorlatilag látom, hogy lövése sincs, mit fogad el.) meg úgy általában én se tudom, mizu, mit mondjak, hogy mondjam, csak, hogy jobb, ha nem tudja más.

és értem én, hogy ezzel nem tudnak mit kezdeni, hogy elbagatellizálják, mert aki nincs "tűzközelben", annak egyszerűen felfoghatatlan, még azt is megértem, hogy elfordulnak tőlem, mert szerintük ez csak hiszti, műbalhé vagy éppen hogy konkrét elmebaj, veszélyesnek gondolnak vagy dilisnek, akitől jobb távol maradni, stb, kevesebbnek látnak, problémaforrásnak, defektesnek, 
de néha nagyon nehéz.


képzeljétek el: van valami, ami az egész életeteket meghatározza, mégse tudjátok megosztani az élményeket, kétségeket, elmesélni, hogy ma megint ez meg az volt, megvitatni, mit lehetne csinálni vele, elsírni a bánatot, hogy újra gyötör, megosztani az örömöt, hogy milyen nagy eredményt értetek el. 

még a hozzátok legközelebb állóktól is csak azt kapjátok, hogy ugyanmár, hagyd abba a hisztit, ugyanmár, tessék ezt meg azt csinálni és jó lesz, ugyanmár, ugyanmár, ugyanmár.
még ők is úgy tesznek, mintha én tehetnék róla, mintha döntés kérdése volna. ez csak úri huncutság, ez a probléma önmagában nem létezik, csak ha én csinálom, szóval ne csináljam és kész. sőt, ez a probléma egyáltalán nincs. csak kellett írni valamit a papírra. az összes orvos tévedett. jó dolgában nem tudja, mit csináljon kategória. 
szedd össze magad. csináld végre a dolgaidat. ne gondolj rá, és meglásd, kiderül, hogy nincs is. 
ugyanmár, ugyanmár, ugyanmár...

(csak tudnám, hogy akkor miért szerepel a szakirodalomban? miért foglalkoznak ezzel konkrét szakemberek? miért fizetett anno az állam két hónap teljes ellátást egy csodás kórházban az adófizetők pénzéből? miért nem mondták egyszerűen csak, hogy ugyan, szedd már össze magad és menj haza és tedd a dolgod, nincs itt semmi baj? és főleg, hogy akkor mitől szenvedtem annyit?)


életem legnagyobb problémája konkrétan tabu.


néha komolyan elgondolkodom, visszamegyek a szakmámba és kutató leszek, ebben a témában, és lehet, hogy éhen halok, de hátha előtte még tehetek valamit, hogy másoknak ne kelljen ezt így végigcsinálnia. főleg itthon, ahol meg aztán még az eddigi eredményeket se lehet alkalmazni, ahogy kéne, nem úgy, mint boldogabb országokban, ahol teljesen bevett dolog gyógyítani a sorsunkra hagyás helyett.


és tudjátok, értem én, hogy nincs recept, hogyan kell ezt az élet nevű játékot jól játszani (igen, figyeltem ám a kommentekre), de emiatt a szar miatt egyszerűen sose tudom, mi jogos és mi túlzás, mikor reagálok én és mikor a betegségem, mikor kell nagyon felkapni a fejem és megfogni a dolgot és mi jelentéktelen, hétköznapi semmiség. örök bizonytalanság, mert amellett, hogy nálam jobban senki sem tudja, mi a jó nekem, én vagyok a legnagyobb ellenségem is.
egy ágyban az ellenséggel, kacckacc.

és igen, próbáltam elhinni, hogy nem kell vele foglalkozni, de basszus, kell. ha nem figyelek, elszabadul, aztán leshetek. próbáltam azt is, hogy mindent ennek rendelek alá, mindig észben tartom, az se járható.
most többnyire úgy vagyok, hogy élem a kis életem, aztán próbálom észrevenni, ha helyzet van.

nagyon belehúztam a sorslottón, és néha úgy érzem, sose szabadulok, de akkor is ez van. szóval ha néha nem értitek, miért nem hozom ki az életemből a maximumot, nos... 
kinek mik a lehetőségek.

csontváz van a szekrényemben, csak ez még mozog.

6 megjegyzés:

  1. És ha a betegségeddel kapcsolatos sorstársakat keresnél? IRL vagy URL? Szerintem neked is nagyon sokat segítene, hisz ők igazán tudják min mentek keresztül legyen az bárminemű baj.

    Nekem a környezetemben van akinek a gyereke súlyos beteg, van aki skizofrén (party drog miatt), van aki rákos van aki cukorbeteg stb mindegyik megtalálta a saját is közösségét ahol segítik, meghallgatják egymás, ahol MEGÉRTIK egymást hisz egy cipőben járnak!

    Ki kellene próbálnod. Szerintem lelkileg megkönnyebbülnél!

    VálaszTörlés
  2. Szerintem ez nagyon jó ötlet, a sorstársak rengeteget tudnak segíteni.

    VálaszTörlés
  3. köszi az őszinteséget! :) ölelés.
    Nem lenne kedved erről kicsit többet írni? nagyon érdekes, amit írtál a kezelésről, meg annak a hiányáról, a külföldi eredményekről stb. ha nem is ezen a blogon, de nem kell magadban tartanod. főleg lehet, hogy tényleg lenne, akinek segítene, hogy nincsen egyedül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. <3
      ezen még gondolkodnom kell :D végülis hatalmas a zavar a fejekben. de nem biztos, hogy olyan intenzíven akarok én ezzel foglalkozni, persze vicces elkávézgatni a csontvázammal, csak félek, hogy gondol egyet, és lenyomja a torkomon a bögrét...

      vagyis hogy akarok is vele foglalkozni meg nem is. az identitásom része, de nem merek azonosulni vele, félek segítség nélkül megbolygatni. vagy hogy érted.

      Törlés
  4. igen, mostanra nagyon megéreztem a hiányát ennek a fajta megértésnek. pedig alig pár hónap telt el. már nézelődök amúgy, hova lehetne menni.

    különben azt vettem észre, hogy akinek sikerült valamennyire visszatalálni a 'normál' életbe, az nem nagyon reklámozza, igyekszik belül megoldani. szóval inkább tesz úgy, mintha nem lenne ez az egész, minthogy tapicskoljon benne... (könnyű belecsúszni a tapicskolásba.)
    nehéz olyat találni, aki hasonló szakaszban jár, akivel valóban közös a tapasztalás, pont emiatt a 'rejtőzködés' miatt.

    aki meg még kevéssé stabil, vagy máshogy áll a gyógyulás kérdéséhez, az nem segítség sajnos, nagyon lehúzós tud lenni ez a közeg. csoportba járni egyfelől felszabadító, másfelől viszont vissza is húzhat, pont ezért nagyon meg kell válogatni, kivel szabad egyáltalán szóba állni (bármennyire is kirekesztően hangzik), nyilván keményen megdolgoztam azért, ahol most tartok, nem szívesen adnám lejjebb... (ez nem prekoncepció, hanem évek tapasztalata)

    magunkban is nehéz elrendezni, hogy érdemes viszonyulni ehhez az egészhez, egymással is nagyon bizalmatlanok vagyunk.

    ettől még vannak ötleteim, kiket érdemes megkeresni, hálisten, de azért érdekes, nem?

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés